Thursday, March 26, 2009

Kas kontsertide friendlistid on kurjast?

Nii mõnigi aktiivselt muusikat teinud inimene on rohkem kui ühel hetkel kokku puutunud inimestega, kes kontserdi saabudes lunivad pääset sõbralisti. Paljude inimeste jaoks on listi pääsemine üks viis, kuidas hoida kokku kulusid meelelahutusele. Teised aga jällegi siunavad listi-optsiooni ülekasutajaid parasiitideks, kes ajavad ürituse korraldaja kahjumi äärele. Ühest seisukohta mul endal ei ole. Olen ise ka kasutanud listi-optsiooni korduvalt ja olen ka ise listi pannud teisi. Samas jällegi olen nii Opium Flirdis kui ka soolokarjääri tehes puutunud kokku ise kontserdite korraldamisega ja mõlemal puhul, mil ma niigi ei saanud õieti mingitki kasumit, oleks listipanemise võimalus olukorda vaid kehvendanud. On selge, et listid on luupainaja enamasti korraldaja jaoks. Või nagu Berk Vaher sarkastiliselt pröökaks listilunijatele vastuseks: "Mille eest ma su lemmikartistile maksan, kullake?" (tsitaat Rada7 foorumist).

Samas jällegi on paratamatult küsimus, et kas see, kes muusika eest raha maksab, peab tingimata toetama korraldajat (kui just muusikud ise ei korralda). Seda muidugi olukorras, mil esinejad ise ei näe mingi korraldatava ürituse pealt mingit tulu. Ürituste külastamise eest maksmine on oma olemuselt kõige mõistlikum justament olukorras, kui sellest sõltub ka see, kuidas esinejad tasustatud saavad. Mitte, et peaks korraldajaid kahjumi äärele meelega ajama, aga muusika eest kulutatud raha puhul ma eeldaks, et sellest saaks kõige rohkem toetust ikkagi muusikud. Seda ühest küljest. Teisalt ma aga mõtlen, et kui listioptsioon ära jätta ja nõuda, et kõik külastajad maksaksid, siis kas sellest ikka suureneks üritusele kasum ja inimesed oleksid rohkem sunnitud rahakotiraudasid lahti kangutama? Listilisamine, hoolimata kriitikute argumentidest, ei tekita kontserdituludes iseenesest auke, vaid lihtsalt lisab maksvate külastajate hulka ka mõned muidu sisse saavad inimesed.

Seega, terve see argument, kas panna listi või mitte, on ikka väga hall ala ja tihti võivad diskuteerides ette tulla semantilised miiniväljad. Mul on hea meel, et see võimalus on kontserdite puhul olemas, aga ma mõistan, et süsteem ei ole täiuslik.

No comments: