Tuesday, August 14, 2012

Roy Strideri sõnakontsert ökoriikluse teemal

Roy tegi mulle juuli keskel, vahetult enne minu Tšehhimaale sõitu, ettepaneku. Nimelt oli tal tulemas Uue Ajastu Festivalil Põlvas üks spoken word performance teemal Eestimaa võimalused ökoriigina. Selle jaoks ta soovis ka taustamuusikat. Uurisin, et kas ta soovib midagi luuperipõhist. Sain teada, et parem oleks, kui mul oleks mingid taustad olemas ja ma saaks mingit instrumenti peale mängida laivis. Ma polnud kindel, mida üldse teha, aga ma lubasin, et mõtlen midagi välja.

Kui ma Tšehhis viibisin, siis sel teemal me eriti ei suhelnudki. Ma mõtlesin isegi, et ehk otsustas Roy ilma taustamuusikata oma sõnakontserdi ära teha. Tõele au andes ootasin, et ehk saadab Roy mulle oma loengu teksti. Tagasi Tartus nägin Wrupk Urei kontserdil Pauligi telgis Martin Ruusi, kes päris mult Roy koostöö kohta. Kuna aega oli vaid kolm päeva, otsustasin käiku lasta mõned oma seni avaldamata instrumentaalpalad, osad neist lõpetamata, osad lihtsalt demo tasemel. Helikvaliteet peaks igal juhul etem tulema, kui luuperiga jändamine (sellest tulevikus eraldi blogipost).

Roy helistaski järgmisel hommikul, leppisime siis kokku, et mul on mõned seni avaldamata palad ja need võiks kasutusse minna, hoolimata sellest, kui hästi integreeritud see kõik saab (kindlasti kohe mitte sellisel tasemel, nagu nõuab nt. Peeter Jalakas oma Krahli etenduste muusikalistelt kujundajatelt). Saateks palus Roy mängida trumme. Saatsin talle umbes 11 pala oma kõvakettalt ja talle meeldis 9. Päris hea. Arvestades muidugi plaanitud 45-50 minutist pikkust, lisasin 9le veel kaks muud asja otsa. K.a. üks kitarriga pala, mille salvestasin juuli keskel vanaema pool renoveeritud saunas. See oligi ainus päris uus asi, mis ma selle projekti jaoks olin teinud.

Taustad panin mp3 mängijasse, kaasa võtsin Põlvasse vaid trummipulgad ja RCA juhtme mp3 mängija jaoks. Reedel 10ndal augustil ilmusime orienteeruvalt kl 8 õhtul heliproovi. Ma ise hämmastusin, kui kiiresti kõik sujus. Kõvasti lihtsustatum setup tähendas ajalist kokkuhoidu, mille sarnast olin kogenud kurat teab, mis ajast õieti.

Lavaaeg oli kl 21.15. Kõigepealt algas muusikaline taust, esimene pala oli üks seitsme peale teema elektriklaveri meloodiaga, kirjutatud aprill 2012. Minuti pärast oli laval Roy. Kes kõneles, ja üsna sütitavalt ning andis aegajalt käega märku trummibreikide tegemiseks. Ja nii me järjest kütsimegi. Kasutusse läks ka üks sõjamarss viie peale, mis tegelikult on Gilgameši outtake, mis kõlas vot seal kohas, kus Roy kõneles zapatistidest. Mul on hea meel, et sain selle pala käiku lasta. Kui osalusmuusikat tehes jäävad mõned head asjad kõrvale, siis kunagi on nende jaoks ikka õige aeg.

Taustade ja trummimängude integratsioon muidu toimis. Kui seda esitust korrata, siis ilmselt peaks veel teatud asjad paika lihvima. Nt. konsolideerima ja selgemaks lihvima rütmisektsioonilisi tekstuure. Ahjaa, Roy loeng kestis reaalselt vaid 35 minutit. Viimaseks mõneks minutiks jäin üksinda lavale, lõpetas sama eelmainitud kitarripala.

Kogemusega jäin väga rahule. Tegelt on osalusmuusika tegemine üsna väärtuslik kogemus ja hea, kui asjad tõesti sujuvad. Võrreldes Gilgamešiga oli see ilmselt küll jalutuskäik pargis. Realistlikult võib tegelik osalusmuusika loomeprotsess enamasti langeda kusagile kahe vahele.

Video loengust üleval siin:

No comments: