Sunday, June 21, 2009

Eilsest õhtust: Ideaalmaailmad ja Praha Kevad

Helistasin nii umbes 8 paiku õhtul Vaiko Eplikule, pärimaks, et millal Eliit mängimist alustab. Sain vastuseks, et umbes sel ajal, kui rahvast on piisavalt kohale tulnud, selgelt mitte enne kella kümmet. Selge, otsustasin jääda kuni kümneni koju ja kuulata Klassikaraadiot.

Kus kell 21 tuli Ideaalmaailmad. Seekord oli võetud luubi alla mu sooloalbum Astral Dance. Eks natsa ikka pabistasin algul, sest mine tea, kuidas mu hääl üldse võib raadios kõlada. Kuulasin siis, kuidas intekas kõlas ja mõtlesin, et noh väga hull õnneks ei ole. Tõsi küll, tihti võis tähele panna, et teatud kohad olid toimetatud. Mõistan, et eks see stuudios inteka lindistamine kulges natuke lohisevalt, et tulid mõttepausid, parasiitsõnad jms sisse. Ometi tekkis küsimus, et kas oleks saanud toimetamist ka paremini teha või oligi mu kõnes nii palju problemaatilisi kohti, et helilistest õmblustest pole pääsu. Aga eks otsustage ise. Saade järelkuulatav siit.

Pärast saadet hüppasin ratta selga ja sõitsin Genklubi poole, et Vaikot ja Eliiti näha. Kohale jõudes mängis Vaiko plaate. Pärisin talt õhtuse kava kohta. Paar lugu üksinda, siis bändiga nii 8 lugu ja lõpus ehk mingi jämm ka. Arvatavasti oli rahvast vähem, kui mõnel varasemal Epliku laivil kus olen kohal käinud. Igatahes kolmveerand üheteistkümneks oli kogunenud piisavalt publikut ja nii Vaiko alustaski.

Peale viperust mikrofoniga lausus Vaiko paar sõna Praha kontsertreisi kohta ja sellest, mida võib õhtu jooksul oodata. Ning alustas akustilise kitarriga. Mängis lühiversiooni instrumentaalist "Jaanuar" ainult kitarri ja häälega, seejärel "Taevad" esimeselt plaadilt ning "Meie Linn on Linnulaat" kolmandalt.

Ja siis tuli Eliit lavale. Kristel, Vaiko naine, mängis Vaiko Nord Lead 3l, kui Vaiko ise akustilist kitarri mängis. Elektrikitarrid olid seekord out. Tursk hoolitses madala otsa eest nii basskitarril kui ka Korg süntesaatoril. Ja Saaremets, sarnaselt Eliidi elektrokavale 28ndal märtsil Von Krahlis, mängis enamasti elektritrummidel põhineval setil. Ainult taldrikud olid akustilised. Juba instrumentatsiooni poolest oli märgata, et ega Eliit ikka tavarokkbändi moodi saa kõlama küll, isegi kui nende show sisuliselt oligi põhimõtteliselt Eliidi greatest hits tüüpi etteaste.

Aga millised hitid! Kindlasti ei kõlanud versioonid lugudest nagu "Armastus Päästab Maailma", "Pihtas Põhjas", "Samal Ajal Vee All", "Kosk", "Sylvester Otsustab Surra", "Lilled Algernonile", "November" ja "Ma Olin Teismeline Libahunt" täpselt nagu plaadil. Osad lood olid mõne intervalli jagu kõrgemaks transponeeritud, ühel lool olid justkui täiesti uued akordid. "Ma Olin Teismeline Libahunt" loo lõpus võis kuulda põõrast drum&bass tüüpi jämmi, "Lilled Algernonile" kõlas kindlasti paremini C duuris, võrreldes stuudioversiooni Bb-helistikuga, ning Tursk mängis loo lõpus päris laheda bassisoolo. Tüüp oskab mängida, no doubt! Vaiko laulis kõik vokaalpartiid ise ja ta kasutas ka Digitech Whammy oktaavimuundurit, et iseendaga harmoniseerida. Psühhedeelsemates momentides kasutas Vaiko oktaavimuundurit nii osavalt ära, et ta omaenda hääl ühes efektiprotsessoriga hakkas meenutama mingit omamoodi süntesaatorit. Kahtlemata vägagi leidlik viis kasutada oma häält instrumendina.

Otse loomulikult nõudis publik lisa ja nii tuligi Vaiko üksinda tagasi ja mängis veel neli lugu. "Sebastian" kolmandalt plaadilt, "Pidu Saab Otsa" esimeselt ja seejärel koolilõpetajatele pühendatud "Imelik Lööve" ja viimaks eriti hea unplugged versioon loost "Kas Usud Sinagi". Teiseks lisalooks tegi Eliit aga ühe jämmi.

Selline siis see Praha kontserdi kava oligi. Isegi laulupõhist kava esitades tundub Eliit olevat üks Eesti parimaid laiv-bände, kelle kõrval nii mõnigi rockbänd kahvatub. Seekord aga pilte ei teinud. Jätsin kaamera koju. Kenad mälestused on kontserdist sellegipoolest. Järgmine kord saab Eliiti Genklubis näha 7ndal augustil, siis kui tuleb Epliku uue plaadi esitlus Tartus.


Umbes sedasi kõlab "Armastus Päästab Maailma", mil iganes Eplik esitab seda Eliidiga laivis, kui mitte arvestada erinevusi instrumentatsioonis. Video 2008 Rabarockilt.

No comments: