Monday, October 12, 2009

Esimene lörts tuli tänavu varakult


Vaade aknast õue

It's official! Tänavust aastat võib pidada külmemaks kui eelmist. Arvestasin kokku, et eelmise aasta keskmine temperatuur Tartus oli TÜ Keskkonnafüüsika Instituudi ilmajaama andmeid arvestades 7,4°C. Temperatuuri keskmine perioodist Jaanuar-11. oktoober oli aastal 2008 9.36°C. Tänavu aastal on aga sama perioodi keskmine olnud 8.31°C. Tänavunegi oktoobrikuu on võtnud üsna jahedad tuurid, et juba ilmutab talviseid märke.

Miks on siis tänavu aasta olnud jahedam? Esiteks oli eelmine talv kõvasti lumerohkem ja sestap ka külmem. Märtsikuu ei näidanud ka seekord mingeid erilisi märke kevade tulekust, olgugi, et veel kaks aastat tagasi oli see normaalne, et temperatuur võis päevasel ajal juba märtsi lõpus tõusta suisa 15-16°C kõrgusele. Suvigi oli väga-väga heitliku algusega. Mai lõpus-juuni alguses tuli intensiivne soojalaine, millele järgnes masendavalt jahe vihmaperiood. Otsekui oleks kell tagasi keeratud vähemalt nelja nädala kaupa. Ainult septembrikuu ongi olnud märkimisväärselt soojem võrreldes mullusega. Ja nüüdseks on see soe siis läinud.

Parasvõõtmekliima Eesti-stiilis tähendabki sisuliselt ligi pool aastat (aprill-september) soojemat perioodi ja siis ülejäänud poolest ajast vahelduval tasemel külma. Palju on neid, kes Eesti kliimaga rahul ei ole. Samas omaette küsimus on, et miks siis siit Eestist ära ei minda? Eks igaüks peaks elama pigem kliimas, mis talle sobib. Kuigi ma talve suhtun negatiivselt, ei ütleks ma tingimata, et parim suvi on 30-kraadise temperatuuriga. Mulle see päris ka ei meeldi, kui ma higistan meeletult ja päike muudkui kõrvetab mu nahka. 20-25°C on minu jaoks just paras. Ja ma võin kas või septembrikuu lõpupoolegi veel järves suplemas käia. Kuid külma suhtes olen sellegipoolest üsnagi tundlik. Ja mõistan, miks nii paljud kiirustavad talvisel ajal reisima Taisse ja mujale, kus on soe. Seega minu jaoks kõlbab Eestis kui põhjamaises riigis vabalt elada suviti ja kevadeti. Muul ajal aga oleks meeldiv küll elada kuskil mujal.

No comments: