Friday, June 15, 2012

Kuidas ma eile abiturientidele esinesin

Pildil minu lavaline setup Mooste mõisa saalis. Tiibklaver on Estonia, täitsa korralik pill, üks uuema aja mudeleid vist, klaver on lukustatav. Alguses oleks vast perkussioonilaua sättinud paremale, ent Martin arvas, et visuaalselt oleks väljapeetum ta paremale asetada.

Viimaseid tunde Saaremaal umbes 4ndal juunil sain ühtäkki kõne Martin Ruusilt. Martin seletas, et 14ndal juunil toimub Põlvamaa abiturientide vastuvõtt Põlva maavanema poolt Mooste mõisas ja tundis huvi, kas ma ei võiks esineda. Et seal on olemas tiibklaver. Olin pakkumisest huvitatud.

Valisin välja oma kolm pala, mida esitada kohapeal ja hakkasin harjutama. Eile hakkasin juba pool üheksa Mooste poole sõitma, sest ma tahtsin a) võimalikult varakult tehnika kõik püsti seada ja b) natuke ka harjutada ühes tiibklaveriga.

Võtsin kaasa Prophet 08, puhkpillid ja ka natuke perkussi, trummid olin otsustanud ära jätta. Samuti kondensaatormikri, statiivi, mikserpuldi ja eelvõimendi. Martin orgunnis kohale kõlari, kondeka klaverile, statiivi sellele ja siis mõned vajalikud juhtmed.

Ligikaudu tunniga saime kõik ühendatud-püsti pandud ning hakkasin eksperimenteerima. Alguses ma lootsin klaverit ka luuperisse mängida, aga seda ei olnud ikkagi võimalik piisava helitugevusega sisse võtta, ega ka päris korraliku heliga. Nii et piirdusin klaveri mängimisega otse.

Pool kahe ja kahe vahel, kui publik hakkas kogunema, istusin juba klaveri taha ja esialgu vaid improviseerisin. Tõin sisse mõningaid omi teemasid ja proovisin ka mängida Erik Satie "Gymnopedie #1", mida ma siiamaani tegelt laitmatult veel ära ei mängi. Satie pala võib olla ehk tõeline proto-ambient heliteos, aga mõned vasaku käe akordid nõuavad suurt ulatust ja Martin juba tundis huvi, et kuidas küll pianistidele jääb meelde, mis heli mis klahv tekitab.

Umbes kl kaks juhatas Martin Ruus mu sisse oma avakõnega ja esimese palana ma tegin uue arranžeeringuga pala Gilgameši näidendist: stseenist, kus loodi Enkidu. Kuna eile oli juuniküüditamise aastapäev, seostasin seda leinapäevaga nii, et tutvustasin pala kui "meditatsioon elu ja surma teemadel". Sama pala mängin ma näidendis ka siis, kui Gilgameš sisuliselt norib jumalatelt Enkidule surmaotsust. Intro klaveriga, luuperisse partii Propheti elektriklaveri saundiga ning päris klaveriga pooleks. Keelpillisaundid Prophetist ja seejärel flöödisoolo.

Teisena tegin "Elektromehhaanilist Äratuskella". Heliproovi tehes märkasin, et elektriklaveriluup on kuradi vali, seega mängisin luuperisse ja salvestasin pärisklaveri. Mis tuli küll üsna lo-fi saund, aga pagan, viimaks ometi sain seda pala esitada õige klaverisaundiga. Ja kombineerida klahvpilliseadetes edukalt tiibklaverit ja Propheti orelit. Varieerisin emb-kumma instrumendi vahel nii bassiliine, akorde kui ka meloodia osi. Näiteks originaalsalvestuse "vibrafoni"-soolo tegin klaveril, ent saateakordid orelil. Kolm aastat olin vahelduva eduga otsinud viisi esitada pala nii, et see ka originaaliga võrdväärne oleks ja nüüd jõudsin välja versioonini, mis minu arust kõige edukamalt õnnestus.

Järgnes kõne maavanemalt, kes seejärel jagas lõpetajatele kätte raamatud ja nende vanematele tänukaardid. Esitasin seejärel viimase loo, viienda osa Luuperikontserdist nr 1. Tegin sellest poolakustilise versiooni, kerge perkussiooni luupidega ning klaveri partiidega. See oli juba teine kord, kui sama pala esitasin päris klaveri abil (esimene kord Kumu ÖÖ 2011) ja mõlemal korral oli üksvahe kiiret reageerimist, et lülituda pillide vahel ümber, teisel korral vast enamgi. Kui esineja ei taha, et luuperiga esinedes asjad liiga staatiliseks vinduksid, siis paratamatult tuleb olla väle ja tuua sisse muutused nii ruttu kui võimalik.

Martini arust oli see kõik väga lahe. Ja ise ka nautisin oma esinemist. Oleksin 9 aastat tagasi Treffnerit lõpetades ka näha mingit sorti klassifitseerimatut ja uuenduslikku muusikalist etteastet. Nii et muusikas annab uusi ja põnevaid nišše neile nn. nišimuusikutele leida küll. Näiteks kuu aega tagasi kutsus Roy Strider mind esinema oma küla koosolekule Ahjale Lokko turismitallu, mõned kilomeetrid Roy Mustamõisa talust. Kus ma siis tegin võimalikult kondenseeritud versiooni Luuperikontserdist, võtsin need abstraktsemad kohad välja (tegelt umbes nagu ka Brainlove'i festivalil). Viienda osa LK'st pühendasingi mahetalunikele, mis sai vastuseks entusiastliku aplausi. Koosoleku teemaks olid taimemürgid. Toonasest esinemisest üks pilt all:

No comments: